Koffiebrander sinds 1895

Bij Ahold Coffee Company gaan vernieuwing en ervaring hand in hand. Onze kennis van het hele productieproces van koffie is stevig gefundeerd op een lange historie.

Onze passie voor uw koffie

Ondernemers van het eerste uur

De geschiedenis van Ahold Coffee Company begint al in 1887, als Albert Heijn de kruidenierswinkel in Oostzaan overneemt van zijn vader Jan Heijn. Een paar jaar later in 1895 start hij in het washok achter de winkel met het branden van koffie.

Ondernemers van het eerste uur

Vakmanschap in
eigen huis

Met het oog op bevoorrading en bereikbaarheid verhuist Albert Heijn aan het eind van de 19e eeuw naar Zaandam. In 1911 opent aan de Oostzijde in Zaandam de eerste koffiefabriek. Hier worden de groene koffiebonen in jute zakken per schip over de Zaan aangevoerd. Met de inzet van bekwame vaklieden en professionele apparatuur moet het volgens Albert Heijn mogelijk zijn om ‘in eigen huis’ de beste producten te maken.

Vakmanschap in eigen huis

‘Boffie’

In de jaren dertig begon de firma Albert Heijn met de Boffiereclame. Met de slogan “Stop! Daar is Boffie met Albert Heijn’s koffie” werd de campagne een groot succes. Boffie werd daarnaast gebruikt voor diverse andere marketing activiteiten.

Daar is Boffie!

Slim alternatief

De Tweede Wereldoorlog brengt een tijdelijke kink in de kabel, als grondstoffen schaars worden. Bij gebrek aan koffiebonen wordt voor de koffieproductie noodgedwongen uitgeweken naar een surrogaat: Chicorei. ‘Smalsko’ heet deze tijdelijke oorlogskoffie, wat de afkorting is van: smaakt als koffie.

Slim alternatief

Opschalen

In 1977 krijgt het AH-productiebedrijf een eigen naam: Marvelo. Daarbij ging men een nieuwe koers varen, gericht op een klein aantal sterke productgroepen. Producten die niet meer rendabel waren of waarbij investeren niet meer lonend was, werden uitbesteed.

Opschalen

Onze fabriek

In juni 1991 viel het definitieve besluit om een gloednieuwe fabriek te bouwen en op 29 november ging de eerste paal de grond in. De verhuizing begon op 8 maart 1993 en zou zestien weken duren. De nieuwe fabriek is zo ontworpen dat er enerzijds een enorme productie kan worden gedraaid en dat er anderzijds heel flexibel kan worden ingespeeld op de vraag naar nieuwe producten of verpakkingen.

Nieuwe fabriek

Innovaties in recordtempo

Vernieuwing is belangrijk! Hierbij past aan het begin van het nieuwe millennium een nieuwe naam: Ahold Coffee Company. Dit betekent ook investeren, om doeltreffend in te spelen op de vraag naar nieuwe producten of verpakkingen. Zo ontwikkelden we in recordtijd eigen merk koffiepads. Vooral dankzij die snelle introductie is Ahold Coffee Company nu één van de grootste producenten van koffiepads.

Innovaties in recordtempo

Internationale groei

De groei blijft niet beperkt tot productvernieuwing. Door samenwerkingen aan te gaan met toonaangevende retailers en groothandelsbedrijven weet Ahold Coffee Company haar afzet in Europa verder uit te breiden.

Internationale groei